به گزارش خامی ، به نقل از فرهنگ، آیت الله جلالی خمینی از شاگردان حضرت امام خمینی(ره)، مدیر و استاد حوزه علمیه یکی از اشخاصی بود که از ابتدای شکل گیری مجمع روحانیون مبارز به این مجمع پیوست. اما ایشان روایت جدا شدن و ترک این گروه سیاسی را اینگونه تشریح می کند:
من به همراه دوستان مجمع بودم و در جلسات هم شرکت میکردم. در جلسهای که مدتها پس از فوت حضرت امام حضور داشتم یکی از اعضای مهم مجمع روحانیون مبارز شروع به انتقاد از رهبری کرد. انتقادهای او بسیار سطحی و بیشتر شبیه بهانه بود. مثلا اینکه چرا عکس رهبری بزرگتر از عکس امام چاپ میشود و… . من احساس کردم دوستان در مسیر تعریف شده منحرف شدهاند. همانجا انتقاد تندی کردم و گفتم شما چه خیال میکنید؟ آیا میدانید اگر بعد از فوت امام رهبری انتخاب نمیشدند چه بر سر مملکت میآمد؟ باید همه پشتیبان این رهبر باشیم و همانجا جلسه را ترک کردم. خیلی تماس گرفتند که مجددا به این جلسات بروم اما قبول نکردم.
همچنین حجتالاسلام محمدحسن رحیمیان عضو موسس مجمع روحانیون مبارز در خصوص عملکرد این مجمع و دلایل ترک آن اینگونه توضیح می دهد:
* مجمع روحانیون مبارز یک مجموعه یک دست نبود و نیست
رحیمیان در مورد جدایی از مجمع روحانیون مبارز، گفت: دلایل مختلفی در این مورد وجود داشت. بعد از رحلت حضرت امام ما وارد بنیاد شهید شدیم و معتقد بودیم هر کسی که در مسئولیتی قرار میگیرد نباید به جناح خاصی تعلق داشته باشد. اصل فلسفه وجودی مجمع روحانیون مبارز روی این حساب بود که گروهی شکل بگیرد که جدیتر از دیگران پیگیر نظرات امام باشد، اما بعد از رحلت امام و به صورت تدریجی احساس ما این بود آنطور که باید و شاید مسائل پیش نرفت. در روزهای بعد از رحلت حضرت امام مجموعه اعضا به عنوان بیعت با مقام معظم رهبری خدمت ایشان رسیدیم، اما در ادامه حرکت، روند به گونه دیگری رقم خورد.
* برخی اعضای مجمع روحانیون از ابتدا به تفکرات امام و اسلام ناب اعتقادی نداشتند
وی ادامه داد: مجمع روحانیون مبارز یک مجموعه یک دست نبود و نیست. شاید الان هم آدمهای مجمع بین صفر تا صد متغیر باشند. من میدانم که الان در مجمع آدمهایی هستند که به نظام و انقلاب و راه امام و خط ولایت ملتزم هستند تا آدمهایی که در متن فتنه 88 کاملاً پردهبرداری شدند و نقش مخربی ایفا کردند. مواضع و جنبههای اثباتی قضیه دست همان مجموعهای است که در فتنه 88 شاهد همسویی آنها با جریانهای ضدانقلاب و ضداسلام بودیم.
* چطور میشود کسی که رنجنامه حاج احمد را پخش میکرد، به جمع مدافعان منتظری میپیوندد؟
رحیمیان گفت: ما فکر میکنیم بعضیها از ابتدا نسبت به اساس تفکر حضرت امام و اسلام نابی که امام تبیین کردند اعتقاد راسخی نداشتند. بعضیها هم این اعتقاد را داشتند اما به مرور زمان و به دلایل مختلف جدا شدند. همنشینی با عناصری مثل نهضت آزادی، ملی- مذهبیها و... باعث شد بعضیها مرز خود را با جریانهای معاند جدا کنند و در نشریات خود از چهرههای پلیدی که بدترین توهینها را به امام، اسلام، انقلاب، عقاید شیعه و... کردند استفاده کرده و می کنند. اینها را چطور میتوان تحلیل کرد؟ من متحیر هستم که چطور همان کسی که یک روز رنجنامه مرحوم حاج احمد آقا را در تیراژی وسیع چاپ میکند، بعد از مدتی به مدافع سرسخت آقای منتظری تبدیل میشود؟ و همین آدم در عین حال مدعی ارتباط با امام و پیوند با بیت امام هم هست.
* نقش پررنگ مجمع روحانیون در فتنه 88
لازم به ذکر است مجمع روحانیون مبارز در جریان فتنه 88 نیز نقش مخربی را ایفا نمود و با حمایت از فتنه آب را بیش از پیش گل آلود نمود. در ایام فتنه این مجمع با تلقین جو سرکوب، خفقان و نا امنی با صدور بیانیه ای ضمن تایید تقلب در انتخابات خواستار ابطال آن شد. همچنین اعضای این مجمع با حضور در تجمعات غیر قانونی سال 88، در ادامه این تجمعات نقش غیر قابل انکاری داشته و از دیگر فعالیت های غیر قانونی ایشان می توان به فراخوان برای تجمع در روز 30 خرداد 1388 اشاره نمود؛ تجمعی که تنها 2 ساعت مانده به زمان آغاز آن با صدور اعلامیهای لغو شد! که البته موجب عدم تجمع غیرقانونی نشده و در اثر آن خسارات جانی و مالی متعددی به وقع پیوست.
مجموع عملکرد روحانیون مبارز در ایام فتنه 88، به عنوان سنگ محکی بر ادعاهای سالیان گذشته آنها می باشد؛ چنان که در تمام دوران اغتشاشات فتنه 88 این مجمع با صدور بیانیه های مختلف دائما در آتش اغتشاش دمیده و موجبات ناآرامی و سوء استفاده دشمنان همیشگی نظام اسلامی را فراهم آورد.
این جریان که از چهره های شاخص آن می توان به سید محمد خاتمی، سید محمد موسوی خوئینیها، سید علی محمد دستغیب، سید هادی خامنهای، سیدمحمدعلی ابطحی، مجید انصاری، سیدعلیاکبر محتشمیپور، سید عبدالواحد موسوی لاری، اسدالله بیات زنجانی، سید محمد موسوی بجنوردی اشاره نمود، در دهه اخیر بیشتر به مواضع ساختارشکن و با رویکرد شبه منتقد به عملکرد نظام اسلامی پرداخته اند که اضهارات آنان در اکثر موارد با پوشش و استفاده رسانه های خارجی بر علیه جمهوری اسلامی ایران همراه بوده است.
همچنین تحرکات سیاسی و رسانه ای این گروه پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی به شکل چشمگیری افزایش یافته است و بررسی فعالیت ها و جلسات اخیر ایشان نشانگر برنامه ریزی برای فعالیت مجدد در عرصه های سیاسی است.
انتهای پیام/
نظرات کاربران