تازه های سایت

16. ارديبهشت 1403 - 11:34
خطر همچنان کشور را تهدید می‌کند
ابر بارش در ۲۱ استان
سیل این روزها امان نمی‌دهد. بارندگی‌های بهاری خانمان‌برانداز شده‌اند. بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست این سیلاب‌ها را نتیجه تغییرات اقلیمی می‌دانند. در نیمه بهار دوسوم ایران در میان سیلاب‌ها گرفتارند. بارندگی‌ها از دزفول تا کن سولقان را دربرگرفته است. هرچند پیش از این هواشناسی هشدار چنین وضعیتی را داده بود، اما باز هم بعید به‌نظر می‌رسید که ابعاد این سیل تا این‌اندازه گسترده شود. بیش‌از نیمی از شهرها و روستاها درگیر این سیل تخریب‌گرانه شده‌اند.

به گزارش باشت نیوز؛ سیل این روزها امان نمی‌دهد. بارندگی در بهار خانمان‌برانداز شده‌ است. بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست این سیلاب‌ها را نتیجه تغییرات اقلیمی می‌دانند. در نیمه بهار بیش از ۲۱ استان ایران در میان سیلاب‌ها اسیر شده‌اند. بارندگی‌ها استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، جنوب غرب فارس، نیمه شمالی خراسان جنوبی، شرق و شمال شرق سمنان، نیمه جنوبی بوشهر، شمال غرب کردستان، جنوب غرب آذربایجان غربی و خوزستان را درگیر کردند و حتی مناطقی چون کن و سولقان و روستای سنگان و همچنین منطقه ۲۲ تهران هم نتوانست از موج این سیل فراگیر در امان بماند.

 هر چند پیش از این هواشناسی هشدار چنین وضعیتی را داده بود، اما باز هم بعید به‌نظر می‌رسید که ابعاد این سیل تا این‌اندازه گسترده شود. حالا تصاویر و فیلم‌های بسیاری از شهرهای مختلف ایران منتشر شده است که نشان می‌دهد نیمی از شهرها و روستاهای ایران درگیر این سیل تخریب‌گرانه شده‌اند. به گزارش سخنگوی سازمان مدیریت بحران هر چند این سیل‌ها هیچ تلفات جانی نداشته، اما خسارات بسیاری بر جا‌ گذاشته است.​ در این روزها شاید بیش از هر ارگان و سازمانی، امدادگران سازمان هلال‌احمر ایران درگیر کمک‌رسانی به سیل‌زدگان هستند. بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور با توجه به درگیر بودن ۲۱ استان در سیل و آبگرفتگی، درباره امدادرسانی‌ نیروهای عملیاتی هلال احمر می‌گوید: «تا امروز بیش از ۲۶۰۰ نفر در عملیات مختلف نجات پیدا کرده‌اند.»

او تاکید می‌کند که این نیروها همچنان آماده‌باش هستند؛ چراکه بر اساس آخرین پیش‌بینی اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی کشور، فعالیت سامانه بارشی همچنان ادامه دارد و در دو، سه روز پیش‌رو همچنان هشدار هواشناسی در سطح نارنجی است. هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی ایران بدین معنا است که پیش‌بینی می‌شود پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود و این هشدار همچنین برای آماده‌باش دستگاه‌های مسوول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران می‌گوید: «وضع هوای سازمان هواشناسی در شمال غرب، غرب، دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز، سواحل دریای خزر و شمال شرق و برخی مناطق در جنوب و شرق کشور رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید و در مناطق مستعد گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.» حال باید دید که بارندگی‌ها در روزهای پیش‌رو چه شرایطی را برای بسیاری از شهرهای ایران رقم می‌زنند، وضعیتی که هنوز هم نزدیک نیمی از ایران درگیر آن هستند.

 در همین روزها، سرپرست اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وقوع ۹۶ تصادف در ۷۲ ساعت گذشته در جاده‌های استان می‌گوید: «کارشناسان اورژانس ۱۱۵ در این مدت، به ۲۰۷ مصدوم این سوانح خدمات اورژانسی درمانی ارائه دادند.» محمدامین نیکویی‌نژاد با اعلام شرایط بحرانی، وضعیت قرمز سازمان هواشناسی و بارندگی شدید، تمام پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ در آماده‌باش کامل قرار داشتند که در مجموع از ۱۳۴۳ تماس دریافتی ۲۳۷ تماس منجر به اعزام آمبولانس شد.

او می‌افزاید: «حدود ۶۱ درصد ماموریت‌ها مربوط به حوزه بویراحمد و دنا بوده است.» کاظم فلاحی‌دوست، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کهگیلویه و بویراحمد در همین ‌زمینه می‌گوید: «به دنبال این سامانه بارشی به مناطق عشایری دشت بازار در شهرستان دنا، مناطقی همچون کاکان، وزگ، نرگاه، مختار، سرآبتاوه و مادوان در شهرستان بویراحمد، مناطق عشایری کوه سیاه و خیارکار شهرستان لنده، منطقه سمقان شهرستان کهگیلویه، مناطق عشایری گوهرگان و آشیری در شهرستان باشت، مناطق عشایری لیشتر، آب شیرین، دشت گل شهرستان گچساران، مناطق عشایری جوکار و آبسردان در شهرستان مارگون و مناطق عشایری پنهالیلی، برد خورده و لامور شهرستان چرام که تحت تاثیر قرار گرفتند و خساراتی به آنها وارد شد، امدادرسانی و خدمات‌رسانی کرده‌ایم.» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام می‌کند: «به دنبال این سامانه بارشی طی روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه به ۸۳خانوار و ۳۵۰ نفر حادثه دیده به ۳۵۰ نفر امدادرسانی شد و ۳۱ نفر اسکان داده شدند.

همچنین ۲۷ مورد تخلیه آب از منازل مسکونی که دچار آبگرفتگی شده بودند، انجام شد و ۶ چادر امدادی به خسارت‌دیدگان داده شد. در عملیات‌های هلال احمر طی این مدت ۲۲ تیم‌ با ۱۵ دستگاه خودرو و ۶ دستگاه پمپ لنج‌کش شرکت کردند.» او همچنین می‌گوید: «علاوه براین ۲۳ عدد والور و ست ظروف، ۴۰۰کیلوگرم نایلون، ۴۰ بسته غذایی ۷۲ساعته، ۷۰ پتو و ۵۰ تخته موکت نیز بین آسیب‌دیدگان ناشی از بارش‌های اخیر توزیع شد.» مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد هم عنوان می‌کند که در حال بررسی، ارزیابی و برآورد خسارات ناشی از بارش‌های اخیر به عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم، اما آخرین برآورد نشان می‌دهد: «بیش از ۵۰میلیارد تومان خسارات ناشی از بارش‌های اخیر به عشایر استان وارد شده است.»

انتهای خبر/

 

نظرات کاربران