تازه های سایت

4. ارديبهشت 1403 - 12:13
چرا سد شیو از دست رفت؟ / پمپاژ آب زمین های تشنه دشت باشت را سیراب نمی کند
احداث سد شیو بهترین راه حل تنش های آبی روستاهای شهرستان باشت بوده است، اما این طرح حذف و پیگیری نشد و طرح آبرسانی پمپاژ ایستگاه های پمپ آب شهر باشت جایگزین آن شد، گزینه ای حداقلی که جوابگوی نیازهای شرب و کشاورزی و صنعت شهرستان باشت نخواهد بود.

به گزارش باشت نیوز؛محل سد مخزنی شیو واقع در 60 کیلومتری غرب دوگنبدان، روستای گل بابکان در حوضه فرعی جراحی زهره حدفاصل باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد و بخش رستم نورآباد ممسنی استان فارس بوده است. این سد با هدف بهبود و توسعه کشاورزی در دشت‌های باشت، تأمین نیاز آب شرب و صنعت منطقه طراحی شد، و از سال ۱۳۹۰ تا ۹۴ در دستور کار قرار داشت.

اتمام فاز اول مطالعات سد شیو
سال 1390 نیکزاد استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد خبر از اتمام فاز اول مطالعات سد شیو با هزینه چهار میلیارد و 200میلیون ریال خبر داد.
نیکزاد در این خصوص گفت: برای مطالعات فاز دوم این سد نیز حدود هفت میلیارد ریال باید هزینه شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: سد "شیو" با اعتبار 700 میلیارد ریال با هدف تامین آب کشاورزی، شرب و صنعت دو شهرستان باشت و بخشی از گچساران احداث می شود.

وی بیان داشت: این سد با حجم 96میلیون مترمکعب، ارتفاع پی 52متر، طول تاج 780متر، آب 17هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های باشت و گچساران را با انتقال 50 کیلومتر خط لوله، 10کیلومتر کانال و سه کیلومتر تونل تامین می کند.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی این سد پس از تکمیل مطالعات فاز دوم در سال 91آغاز می شود.

اختصاص ۴۳ میلیون متر مکعب سد شیو به گچساران و باشت
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: از ۶۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی سد شیو بیش از 43 میلیون متر مکعب به گچساران و باشت اختصاص داده شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: از ۶۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی سد شیو بیش از 43 میلیون متر مکعب به گچساران و باشت اختصاص داده شده است.

وی اظهار کرد: از ۶۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی سد شیو بیش از 43 میلیون متر مکعب به گچساران و باشت اختصاص داده شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از 4 میلیون مترمکعب آب صنعتی سد شیو دو و چهار دهم میلیون مترمکعب گچساران و باشت تخصیص داده شده است.
سد شیو سالانه ۸۱ میلیون متر مکعب آب را مهار می کند 
مشاور مديرعامل آب منطقه اي كهگيلويه و بويراحمد گفت: سد شيو 81ميليون متر مكعب آب را پس از ساخت سالانه مهار مي كند.

ابوالقاسم محمدزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از اين ميزان آب هشت و سه دهم ميليون متر مكعب براي مصارف آشاميدني و صنعت و مابقي براي آبياري زمين هاي كشاوري اختصاص يافته است.

وي اظهار كرد: تامين آب14 هزار و 500 هكتار از زمين هاي كشاورزي شهرستان هاي گچساران و باشت از توابع استان كهگيلويه و بويراحمد ، نورآباد ممسني از توابع استان فارس و آب آشاميدني و صنعتي شهرستان هاي گچساران و باشت از مهمترين اهداف اجراي اين طرح است.

وي اظهار كرد: با بهره برداري از اين طرح آب كشاورزي مناطق كوپن، كناره ار توابع نورآباد استان فارس، چالموره، ليراب، خان احمد، علي آباد از توابع شهرستان باشت و امامزاده جعفر از توابع شهرستان گچساران آبياري مي شود.

وي تصريح كرد:فاز نخست مطالعه سد شيو تكميل شده است و فاز دوم طرح مطالعاتي اين سد با 80 در صد پيشرفت فيزيكي در حال اجراست.
26 آبان سال ۱۳۹۳ پیمانکار پروژه مشخص شد

کنسرسیوم قرارگاه خاتم‌الانبیاء شاخه سپاه سد به عنوان پیمانکار، شرکت مهندسی مشاور سکو به عنوان مشاور و شرکت ساینومک چینی به عنوان فاینانسر و تأمین‌کننده مالی با قرارداد 723 میلیون یوان چین به عنوان برنده مناقصه اعلام گردید.
بانک کشاورزی بانک عامل طرح شو، با توجه به مشخص شدن قیمت کنسرسیوم نسبت به اصلاح مجوز کمیسیون 215 به میزان 130 میلیارد ریال همچنین مشخص شدن بانک عامل و مجوز شورای اقتصاد اقدام شد
مجوز شورای عالی اقتصاد در 27 اسفند ماه سال ۱۳۹۳ به مبلغ 861 میلیون یوان چین از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صادر گردید که پس از مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بررسی اسناد از طرف بیمه ساینا شور، مشخص شدن بانک عامل چین و گشایش اعتبار LC و همچنین مشخص شدن وضعیت تملک اراضی مردم منطقه پیش‌بینی شد که عملیات اجرای طرح آغاز شود.
مخالفت محیط زیست با احداث سد
با وجود مشخص شدن پیمانکار طرح،  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۵ خبر از عدم احداث سد داد. 
"علی لطفی" در روز نهم تیرماه 95 گفت: براساس تصمیم جدید وزارت نیرو، "سد شیو گچساران" دیگر ساخته نمی شود و بجای آن طرح جایگزینی اجرایی می شود.
وی با تشریح وضعیت کنونی پرونده ساخت سد " شیو "گچساران ، اظهارداشت: طرح جایگزینی در 2 مرحله اجرایی و به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: در طرح جایگزینی، ایستگاههای پمپاژ اجرا و در فاز اول بیش از 3 هزار هکتار از اراضی کشاورزان به زیر آب می رود.
لطفی بدون اشاره به میزان اعتبارات طرح جایگزین سد "شیو گچساران"، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح جایگزینی،شاهد به زیرآب رفتن بخش فراوانی از اراضی کشاورزی خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، ساخت سدشیو گچساران در شرایط خاص اقتصادی کنونی را به صرفه هم ندانست.

چرا سد شیو حذف شد؟

با احداث سد شیو بیش از 14 هزار هکتار از زمین های کشاورزی باشت زیر آب می رفت، اما طرح پمپاژ آب شهرستان باشت فقط 3 هزار هکتار از این زمین ها را پوشش می دهد. چرا سد شیو که می توانست عامل تحول در باشت باشد و اگر مسئولان امر از جمله نماینده مردم و دولت پیگیری می کردند تاکنون این سد به بهره برداری رسیده بود، اما این سد حذف شد، دو ماه دیگر روستاهای باشت دچار تنش آبی هستند و مشکل آب شرب دارند. این سوالات بی پاسخ است
چرا تاجگردون پیگیری نکرد؟
سیاست کشور برای رسیدن به رفاه و توسعه حکم می کند جاهایی که منافع مردم و منافع ملی اقتضا می کند اقداماتی برای احداث سدها انجام گیرد، طی چند سال اخیر سدهای زیادی در کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی شدند یا وارد فاز مطالعاتی شدند، سد شیو یکی از پروژه های مورد نیاز شهرستان باشت بود، جایی که طی سالهای اخیر همواره با تنش آبی مواجه بوده است، سالهای زیادی است که با شروع فصل گرما بیش از ۵۰ روستای شهرستان باشت با مشکل تنش آبی مواجه می شود، از طرفی شغل اکثر مردم این شهرستان کشاوزی است، و پایداری آب کشاورزی یکی از نیازهای مهم مردم این منطقه است. 
چرا وقتی محیط زیست با ساخت این سد مخالفت کرد، هیچکس برای حل این مشکل پیگیری نکرد، غلامرضا تاجگردون در آن زمان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بود، چرا برای به سرانجام رسیدن این طرح کاری نکرد. از طرفی مشخص نشد که به چه دلیلی سازمان محیط زیست با ساخت سد شیو مخالفت کرد. اینها ابهاماتی است که در مورد این سد وجود دارد. 
جایگزینی طرح پمپاژ آب با سد شیو اشتباه بود!
در صورت ساخت این سد ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان آبیاری خواهد شد.

وی بیان کرد: جایگزین طرح آبرسانی پمپاژ ایستگاه های پمپ آب شهر باشت در طی سال های گذشته به جای سد شیو در این شهرستان یک کار اشتباه از سوی متولیان امر بود.

حسینی پور اظهار کرد: تاکنون برای طرح آبرسانی پمپاژ ایستگاه های پمپ آب شهر باشت بیش از چهار هزار ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تکمیل این طرح بیش از سه هزارو ۵۶۰ هکتار از زمین های کشاورزی امام ضامن باشت آبیاری خواهند شد.

حسینی پور ادامه داد: هم اکنون بیش از یکهزارو ۷۰ میلیارد ریال پیمانکار برای ساخت طرح آبرسانی پمپاژ ایستگاه های پمپ آب شهر باشت طلبکار است و طبق نظر کارشناسان برای تکمیل این طرح بیش از هشت هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.

وی ابراز کرد: این طرح آبی با بیش از ۱۲هزار میلیارد ریال اعتبار بیش از سه هزار و۵۶۰ هکتار زمین را آبیاری خواهد کرد در حالی که با ساخت سد شیو به مدت چهار سال ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی آبیاری خواهد شد.

حسینی پور ابراز کرد: ۱۲ هزارو ۸۰۰ میلیارد ریال سهم آلایندگی شهرستان گچساران از محل ماده یک تبصره ۳۸ قانون مالیات روزی ۱۲ هزارو ۸۰۰ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: این میزان مبلغ سالانه ۵۱۱ هزار میلیارد تومان می باشد که در صورتی از این میزان یک روز آن به شهرستان اختصاص داده شود در توسعه و آبادانی گچساران نقش مهمی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تامین آب کشاورزی از مطالبات مهم شهروندان این شهرستان است اظهار کرد: تکمیل و بهره برداری از این طرح ها علاوه بر ایجاد بستر فرصت های جدید شغلی منجر به افزایش درآمد کشاورزان منطقه خواهد شد.

وی با بیان اینکه استفاده از آب های سطحی بهترین راهکار برای مدیریت منابع آب است گفت: بهره برداری از این طرح ها همچنین به کاهش استفاده از آب های زیرزمینی نیز کمک می کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

نظرات کاربران