؛در ابتدای کلام فرمایشاتی گهربار از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در اهمیت عفاف و حجاب به خصوص در بانوان می آوریم تا بدانیم این موضوع یکی از دغدغه های ایشان نیز می باشد.
مقام معظم رهبری زن را مظهرظرافت، عفت وجمال آفرینش دانسته و می فرماید:اصلاح جامعه درگرو تقوای زن ومحیط خانواده کلاس درس اوست.
مقام معظم رهبری در جای دیگر زن را مربی بشر دانسته که می تواند با تربیت صحیح فرزندان امتی را بیمه کرده ورهایی بخشد.
حجاب به مفهوم مانع وحایل میان دو چیزاست، خواه آن دوچیزاز امورمادی واشیاء محسوب شود یا از امور معنوی وغیرمحسوس باشد ودرمفهومی دیگرحجاب به معنای منع ازوصول ورسیدن دوچیزبه همدیگر است.
جایگاه والای گوهرآفرینش زن اقتضا می کند که درصرف حجاب قرارگیرد تا ارزش های اوحفظ شودوازهمین روست که خداوند پوشش دینی را براو واجب فرموده است.
بنابراین ضروری است تمام ابزارهای فرهنگ ساز ازقبیل کتاب،مطبوعات و رسانه ها درمسیرترویج ارزش های اسلامی که یکی ازبارزترین آنها حجاب وعفاف است، هدایت شوند.
فرهنگ پوشش ازجمله فرهنگ هایی است که از زمان های گذشته دور تا کنون براساس اعتقادات دینی ، آداب ورسوم اجتماعی به اشکال مختلف وجود داشته ودرفرهنگ اسلامی نشانه عفت وحیا است.
قرآن کریم خطاب به حضرت محمد (ص) چنین میفرمایند:ای پیامبربه زنان ودختران خودوزنان مومنین بگو تا چادرهای خودرابرصورتشان نزدیک آورند، این کاربهتراست تا آنکه به فسق وفجور وآلودگی شناخته شوند ومورد آزار و اذیت هوس رانان ومزاحمین نامحرم قرارنگیرندوخداوندبخشنده ومهربان است ؛لذا پیامدهای آثار بد حجابی درهرجامعه باافزایش فحشا، فساد وهمچنین افزایش فرزندان نا مشروع که منجر به کم کاری وعقب افتادگی وعدم مسئولیت پذیری درجامعه است، می شود.
حال درعصر ما که آن را عصر برهنگی وآزادی جنس گذاردندوافراد غربزده بی بندباری زنان را جزئی از آزادی قلمداد می کنند، سخن از حجاب گفتن برای این دسته ازافراد ناخوشاینداست.
علاوه بر دلایل عقلی و منطقی،آیات قران کریم یکی ازدلایل وجوب حجاب است ؛قرآن کریم درسوره نور(آیه 21)چنین می فرمایند:به زنان بگو چشم های خودرا از نگاه هوس آلود فرو گیرندوزنان نباید زینتشان را مگر آن مقدارکه طبیعتا ظاهر است، آشکار سازند.
انواع حجاب شامل حجاب پوششی که در پوشش انسان ها خلاصه میشود وحجاب گفتاری که درنحوه گفتارافرادبایکدیگردرجامعه است، اطلاق میشود. سومین نوع حجاب، حجاب رفتاری است که در پاره ای از رفتارها درتعامل ومعاشرت زنان ومردان است که پیام های ویژه آن دردوسری طهارت وپاکی ویا انحراف وآلودگی برای طرف مقابل است.
واما عفاف شامل خودنگهداری وبازداشتن نفس انسانی ازمحرمات وخواهش های شهوانی است که با فرهنگ اسلامی ودینی وارد زبان فارسی شده است. عفاف مانع تسلط شهوت برانسان می گردد و انسان عفیف کسی است که با تمرین مستمروپیروزی برشهوت و هواهای نفسانی به این حالت دست می یابد.
تاثیرحجاب وعفاف بریکدیگراز یک سو عفاف وتسلط برخودغریزی آثاری داردکه متناسب باعفت درساحت وعرصه ای در رفتار،گفتاروتعامل اجتماعی فرد عفیف پدیدار می گردند. بدین ترتیب حجاب وعفاف هریک برپیدایش وتداوم دیگری اثر گذار است.
یادداشت از: سیدوحید چام پور کارشناس ارشد مدیریت
انتهای پیام/
نظرات کاربران