تازه های سایت

1. تير 1397 - 20:25
روستای فاتحان اروند و جزیره مجنون / جاده دسترسی روستای فتح در باشت در حال ایجاد است
مردمان روستای فتح تنها فاتحان بزرگی در عرصه کار و تلاش نیستند، بلکه در عرصه خدمت به نظام نیز با تقدیم شش شهید والامقام در فتح الفتوحات دفاع مقدس، سند گرانبهایی از ˈفتح باب ایثارˈ را در کارنامه پرافتخار خود ثبت کرده اند. گلزار شهدای فتح در ورودی این روستا قرار دارد و هر تازه واردی با حضور در آرامگاه فاتحان اروند و جزیره مجنون و دیگر کربلاهای ایران از میقات عشق و دلداگی این نماد جبهه و جنگ، رشادت های فراموش نشدنی فاتحان دیار فتح را ارج می نهند.

روستاي زيباي فتح در 45 كيلومتري بخش باشت از توابع شهرستان گچساران واقع در استان كهگيلويه وبويراحمد قرار دارد. 

اين روستا در كوهپايه خامي ومحصور در كوههاي ديگر است . همين امر باعث شده تا روستا جلوه زيبايي داشته باشد قله سر به فلك كشيده خامي ، درختان بلوط ؛ باغات مركبات ؛ انگور ، انار ، به و طبيعت بكر آن نظر هر رهگذري را به خود جلب مي نمايد.

بهار كه مي شود بوي آويشن در دل طبيعت مي پيچد . ترنم باران بر دل طبيعت جلوه خاصي به روستا مي بخشد چشمساران جاري شده در دره ها و پايين دست تپه هايي كه روستا را در بر گرفته اند خود جلوه ديگري از اين روستاست .

اين روستا با قدمت ديرينه خود آثار باستاني از جمله غار مشهور سي دزد كه در زمره آثار باستاني ثبت شده مي باشد را داراست . مردمان ساده وبي آلايش وسختكوش وبا ايمان زبانزد منطقه وشهرستان ميابشند ايمان ودلاوري خود را در طول هشت سال دفاع مقدس با تقديم 4 شهيد گلگون كفن وچندين جانباز ثابت كرده اند .

از محصولات عمده اين روستا انگور وليموشيرين مي باشد . شغل اكثر مردم روستا دامپروري وكشاورزي است . روستاي زيباي فتح چون نگيني در كوهپايه خامي مي درخشد .

روستای فتح در دامنه ی کوه خامی در میان تنگه ای با قله های برافراشته واقع شده است و روزگاری که از جاده آسفالت و ماشین خبری نبود،زنان و مردان این دیار با طی مسافت پر فراز و نشیب روستا و باغات مجاور هر کدام فاتح بزرگی بودند. 

مردمان روستای فتح تنها فاتحان بزرگی در عرصه کار و تلاش نیستند، بلکه در عرصه خدمت به نظام نیز با تقدیم شش شهید والامقام در فتح الفتوحات دفاع مقدس، سند گرانبهایی از ˈفتح باب ایثارˈ را در کارنامه پرافتخار خود ثبت کرده اند. 

گلزار شهدای فتح در ورودی این روستا قرار دارد و هر تازه واردی با حضور در آرامگاه فاتحان اروند و جزیره مجنون و دیگر کربلاهای ایران از میقات عشق و دلداگی این نماد جبهه و جنگ، رشادت های فراموش نشدنی فاتحان دیار فتح را ارج می نهند. 

اگر چه این روستا تا دو دهه قبل پذیرای جمعیت زیادی بود اما اینک دیو مهاجرت سیمای این روستا را نظیر بسیاری از روستاهای مجاور آن دگرگون نموده است و تعداد اندکی خانوار با جمعیتی اندک وارث این روستای بزرگ و دیدنی هستند. 

فتح زادگاه مردمانی است که به کار و تلاش حسن شهرت دارند، مردمانی که مقاومت برای کار را از طبیعت صخره های سخت این دیار فرا گرفته اند و با وجود مهاجرت بسیاری از خانوارها همچنان آهنگ کار و تلاش برای جمعیتی ولو اندک در این روستا ادامه دارد. 

این روز ها برای این روستا جاده دسترسی ساخته می شود و سید مسعود حسینی فرماندار باشت به همراه رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان از جاده در حال ساخت روستای فتح بازدید کرد.

روستای فتح اگر چه روزگاری شلوغ و پرجمعیت بود اما اینک وضعیتش بیانگر عمق فاجعه مهاجرت در روستاهای است که از ظرفیت های اقتصادی و اشتغالزایی بالایی برخوردارند. 
 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران