تازه های سایت

16. شهريور 1393 - 1:11
دعواهای "پارکینگی"؛معضل جدید پایتخت‌نشینان/اتلاف 12500000 دقیقه از وقت تهرانی‌ها برای پیدا کردن جای‌پارک
نبود پارکینگ مشکلات و معضلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده است به طوری که بسیاری از درگیرهای این روزها تقریبا برای پیدا کردن جای پارک است.

به گزارش خامی،  شبکه اطلاع رسانی دانا، شماره‌گذاری بی‌رویه خودروهای جدید و تلاش خودروسازان داخلی آن هم به روش‌های مختلف برای فروش محصولات خود باعث شده تا کمبود جای پارک به یک معضل در کلانشهرها تبدیل شود، معضلی که به گفته کارشناسان حمل و نقل در آینده‌ای نه چندان دور تمامی‌خیابان‌های شهرهای بزرگ را به پارکینگ دائمی‌خودروها تبدیل خواهد کرد.

 بر اساس آمارهای ارائه شده روزانه بیش از ۵۰۰هزار خودرو برای پیداکردن جای پارک مناسب بین ۱۵ تا ۳۵ دقیقه وقت صرف می‌کنند، اما این مسئله تنها به اتلاف زمان خلاصه نمی‌شود. طبق تحقیقات به عمل آمده در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در هر نیم ساعت زمان برای یافتن جای پارک مناسب حداقل ۲۲۵ هزار لیتر بنزین هدر می‌رود و روزانه حدود چهار تا پنج میلیون لیتر از سوخت کشور صرف پیداکردن جای پارک می‌شود.

به این ترتیب همین ترددهای غیرمهم برای یافتن جای پارک روزانه ثروتی برابر با قیمت‌های یارانه‌ای و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به قیمت‌های غیر‌یارانه‌ای را هدر می‌دهد که با این اعتبار می‌توان روزانه چند پارکینگ احداث کرد.

این روزها مشکل ترافیک هسته مرکزی شهر به کوچه های شش و هشت متری سرتاسر شهر هم کشیده شده است،کوچه‌هایی که با افزایش تراکمشان، خودروهای وارد شده به آن ها نیز سه تا چهار برابر شده است و در این میان بعضی از آپارتمان‌ها که در این کوچه‌ها جای گرفته اند و به صورت قولنامه‌ای به فروش رسیده‌اند، مشکل کمبود پارکینگ را آشکارا حس می کنند. 

 

امروزه شهرهای بزرگ تبدیل شده است به جولانگاه ماشین‌هایی که در خیابانها در حال رفت و آمد هستند و هرکدامشان هم مسلما به دنبال یک جای پارک می‌گردند؛اگر نگاهی به خیابان‌های شهر تهران بیندازیم می‌بینیم این روزها اصلی ترین دغدغه صاحبان وسایل نقلیه شخصی "پیدا کردن جای پارک" است.

خیلی ها حتی حاضرند مبلغی هم برای پیدا کردن جای پارک به صاحبان مغازه های اطراف و مکانهای تجاری بدهند تا خودروشان برای ساعتی در آنجا بماند و با خیال راحت به کار روزمره شان رسیدگی کنند.

نبود پارکینگ مشکلات و معضلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده است به طوری که بسیاری از درگیرهای این روزها تقریبا برای پیدا کردن جای پارک است؛ حتی قناعتی عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران هم در این باره می‌گوید: مشکل پارکینگ بیشتر در خیابانهای شلوغ و باتراکم بالای ساختمان است،که این موجب می‌شود افراد شانس کمتری برای پارک خودرو داشته باشند و بیشتر دعواها بر سر جای پارک هم در همین نقاط رخ می‌دهد.

دعواهایی که می تواند دلیلش از پارک کردن خودرو مقابل درب منازل دیگران گرفته تا پارک کردن مقابل پل رفت و آمد درب منازل باشد و در نتیجه منجر به درگیری شدید می‌شود؛ شاید امروز یکی از جدی ترین چالش شهرهای بزرگ نبود فضای پارک خودرو است.

به گزارش دانا، برخی از پارکبانان با نگاه داشتن جای پارک به این دعوا و درگیری ها هم کمک می‌کنند،نگه داشتن جای پارک برای برخی از خودرو ها عملا تبغیض را میان شهروندان رواج داده و میزان نارضایتی را افزایش می‌دهد.

البته نارضایتی از پارکبانان به همین موضوع ختم نمی شود؛ گاه اتفاق می افتد که برای مدت زمان بسیار کوتاه هم پارکبانان اقدام به دریافت پول آن هم به مبالغ بالا می کنند.

 به هر صورت به نظر می رسد باید ساز و کاری برای نظارت بر موضوع پارک اتومبیل‌ها در کلانشهرها و همچنین پارک‌بان‌ها از سوی مسئولان اندیشیده شود؛ به هرحال توجه به تامین پارکینگ در واحدهای ساختمانی اهمیت ویژه ای دارد و این موضوع در سال های گذشته با افزایش تراکم ساختمان ها به مبحثی ضروری تبدیل شده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران